Bouwen van een laadplein voor vrachtwagens

Gepubliceerd op 2 september 2024 om 15:40

6 Stappen voor succes

De transitie naar elektrische vrachtwagens is in volle gang. Veel bedrijven kijken naar de toekomst en begrijpen dat investeren in een laadplein voor elektrische vrachtwagens geen kwestie van "als", maar van "wanneer" is. Om een succesvolle en toekomstbestendige infrastructuur neer te zetten, is het essentieel om tijdig te beginnen met plannen en de juiste stappen te volgen. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste stappen die u moet nemen bij het bouwen van een laadplein.

1. Begin op tijd

Een open deur, maar o zo waar! De overstap naar elektrisch rijden brengt grote veranderingen met zich mee. Vele malen groter dan nog een diesel-truck aanschaffen. En deze stap moet zorgvuldig  worden voorbereid. Dit begint met een grondige analyse van uw huidige situatie en toekomstige behoeften. Hoeveel vrachtwagens verwacht u in de komende jaren in te zetten? Wat is hun rijbereik en wanneer moeten ze worden opgeladen? Door tijdig te starten met plannen, kunt u anticiperen op toekomstige groei en mogelijke obstakels, zoals beperkingen in de netaansluiting.

Een belangrijke factor op de tijdslijn is de netaansluiting. Ga tijdig in overleg met uw netbeheerder en overleg wat er mogelijk is.

2. Bouw op de groei

Bij het ontwerpen van uw laadplein is het cruciaal om rekening te houden met toekomstige groei. De vraag naar elektrische vrachtwagens zal naar verwachting stijgen, en uw laadcapaciteit moet mee kunnen groeien. Dit betekent dat u het laadplein vanaf het begin flexibel moet ontwerpen, zodat het eenvoudig kan worden uitgebreid. Houd rekening met de ruimte voor extra laadstations en een verhoogde stroombehoefte. Door nu te investeren in een flexibel ontwerp, voorkomt u dure aanpassingen in de toekomst.

Pas op de valkuil

We zien helaas regelmatig ondernemers in de logistiek de keuze maken voor losse DC laders: De omvormer en stekker in dezelfde kast. Dat is op de korte termijn een goedkope oplossing. Je kan er 1 of 2 vrachtwagens prima mee laden. Maar in de praktijk blijkt de oplossing al snel verouderd. Het laadvermogen van voertuigen wordt steeds groter, meer laadpunten betekent een hogere vermogensvraag op de aansluiting. Een goed regelbaar systeem is dan belangrijk en dat lukt niet met losse DC laders. Na 2 jaar kom je er achter dat de investering niets meer waard is en alsnog de overstap moet maken naar een modulair systeem met een dynamisch vermogensverdeling.

3. Ga voor een modulair laadsysteem

Een modulair laadsysteem biedt de flexibiliteit om uw laadplein in fasen uit te breiden, naarmate uw vloot groeit. In plaats van in één keer een groot, kostbaar systeem te installeren, kunt u beginnen met een basisinfrastructuur en deze uitbreiden naarmate de behoefte groeit. Dit voorkomt niet alleen overinvestering in de beginfase, maar maakt het ook gemakkelijker om in te spelen op technologische ontwikkelingen en veranderende behoeften.

Kies voor een systeem waarbij de vermogenskasten los staan van de laadpunten (een modulair systeem). Alleen dit systeem geeft u de maximale flexibiliteit bij de groei in het aantal voertuigen en de toenemende vermogensvraag van voertuigen.

4.Plaats zonnepanelen waar het kan

Zonnepanelen zijn een uitstekende manier om uw energiekosten te verlagen en uw laadplein duurzamer te maken. Door zonnepanelen te plaatsen op daken, overkappingen of zelfs op het terrein zelf, kunt u een deel van de benodigde elektriciteit opwekken. Dit vermindert uw afhankelijkheid van het energienet en kan uw bedrijf helpen om de CO2-uitstoot te verminderen. 

5. Overweeg een batterij voor capaciteit en zonnestroom

Een batterijopslagsysteem kan een waardevolle aanvulling zijn op uw laadplein. Met een batterij kunt u overtollige zonne-energie opslaan en gebruiken wanneer de zon niet schijnt, wat de efficiëntie van uw zonnepanelen vergroot. Daarnaast kan een batterij helpen om pieken in het elektriciteitsverbruik af te vlakken en zo de capaciteit van uw netaansluiting beter te benutten. Dit kan niet alleen kostenbesparend werken, maar ook de betrouwbaarheid van uw laadsysteem vergroten.

6. Dynamisch Laden: Optimaal Gebruik van de Netaansluiting

Dynamisch laden is een technologie waarmee u het stroomverbruik van uw laadplein kunt optimaliseren door het laadproces flexibel aan te passen aan de beschikbare capaciteit van de netaansluiting. Dit betekent dat wanneer er minder capaciteit beschikbaar is, het laadvermogen automatisch wordt verlaagd, en wanneer er meer capaciteit beschikbaar is, het laadvermogen wordt verhoogd. Dit voorkomt dat u dure upgrades aan uw netaansluiting hoeft te doen en zorgt ervoor dat uw laadsysteem optimaal functioneert zonder overbelasting van het net.

Naast het optimaal benutten van de netaansluiting, zorgt dynamisch laden ervoor dat uw laadsysteem zelf zo efficiënt mogelijk werkt. Het systeem kan het beschikbare vermogen verdelen over de aangesloten voertuigen, zodat alle vrachtwagens zo snel mogelijk kunnen worden opgeladen, zonder dat dit leidt tot overbelasting van het systeem. Dit verhoogt de efficiëntie en betrouwbaarheid van uw laadplein, vooral wanneer meerdere vrachtwagens tegelijk moeten worden opgeladen.

Conclusie

Het bouwen van een laadplein voor elektrische vrachtwagens is een strategische investering die een grondige planning en slimme keuzes vereist. Door op tijd te beginnen met plannen, een flexibel en modulair systeem te kiezen, en duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen en batterijen te integreren, kunt u een toekomstbestendig laadplein creëren dat met uw bedrijf meegroeit. Dynamisch laden speelt daarbij een cruciale rol in het optimaal benutten van zowel uw netaansluiting als uw laadsysteem, waardoor u kosten kunt besparen en efficiëntie kunt maximaliseren. Door deze stappen te volgen, legt u de basis voor een succesvolle transitie naar een elektrische vrachtwagenvloot.

Vragen, advies, offerte?

Heeft u vragen, kunnen wij u helpen bij één van deze stappen of wilt u meer weten over ons modulaire laadsysteem? Neem contact op met Alexis Fischer.

Ook voor alle details van de subsidieregeling voor Laadpleinen op eigen terrein.